Advies en praktische tips

Tot de taak van de Tandprotheticus behoort ook het geven van voorlichting en advies.

Herkent u een van onderstaande problemen?

• Uw gebitsprothese zit los
  • Uw gebitsprothese breekt regelmatig
  • U heeft pijn klachten
  • Uw gezicht is veranderd
  • U heeft spraakproblemen
  • U heeft last van ontstoken mondhoeken
  • U kunt slecht kauwen

Maak dan een afspraak met Tandprothetische praktijk ten Feld voor een geheel vrijblijvende controle van uw gebitsprothese. Tenslotte gaat alles prettiger met een optimaal functionerende gebitsprothese.

Praktische tips

Als u kort geleden een nieuwe gebitsprothese heeft gekregen, al dan niet voor het eerst, dan kan het zijn dat u nog met een aantal vragen zit. Hier volgen enige praktische tips voor het juiste gebruik van uw gebitsprothese die van belang zijn.

1. Doe uw gebitsprothese ’s nachts uit, in ieder geval uw onderprothese. Het inhouden van uw gebitsprothese kan leiden tot een verminderde doorbloeding van het slijmvlies. Hierdoor slinkt het bot van de onderkaak sneller. Het gevolg is dat uw gebitsprothese niet meer goed past en gaat irriteren.

2. Laat uw gebitsprothese minstens om de twee jaar controleren door uw Tandprotheticus. Hij kan ervoor zorgen dat de pasvorm en het draagcomfort van uw gebitsprothese zo lang mogelijk optimaal blijft.

3. Met de jaren verandert het lichaam. Vervang uw gebitsprothese daarom na vijf tot maximaal 8 jaar.

4. Masseer uw onder- en bovenkaak, daarbij extra aandacht aan het gehemelte, minstens een keer per dag. Dit met een zachte tandenborstel en eventueel tandpasta. Dit is goed voor de doorbloeding.

5. Ga voor reparaties of beschadigingen aan uw gebitsprothese altijd naar de Tandprotheticus. Ook als u klachten heeft die worden veroorzaakt door uw gebitsprothese, zoals ontstekingen of pijn, is het verstandig om bij de Tandprotheticus langs te gaan.

6. Maak uw gebitsprothese goed schoon na elke maaltijd. Als u dit doet boven een wastafel kunt u voordat u begint een laagje water in de wasbak laten staan of er een doekje inleggen. Zo verkomt u schade als u het laat vallen. Het schoonmaken is het best met een protheseborstel en groene zeep. Gebruik nooit agressieve schoonmaakmiddelen, zoals vloeibaar schuurmiddel, bleekwater of tandpasta. Deze materialen kunnen uw gebitsprothese beschadigen en het aanzien nadelig beïnvloeden.

Prothese los of gebroken?

Als uw gebitsprothese los gaat zitten, raadpleeg dan uw tandprotheticus.
Gebruik geen kleefpasta of kleefpoeder, het probleem wordt hiermee niet opgelost. Ga voor reparaties altijd naar de tandprotheticus, ook als u klachten heeft. Zo voorkomt u ontstekingen.

Ook voor een prothese drager is een regelmatige controle nuttig, vaak zal er niets te doen zijn, soms zal aanpassen of vervanging nodig blijken. Dit is vooral belangrijk, indien tanden en kiezen kort geleden zijn getrokken of wanneer uw gebitsprothese ouder is dan 5 jaar.

Ga in geen geval zelf aan de gang met watten, kleefpasta, voering-laagjes, sigaretten vloeipapier of iets dergelijks. Dit werkt sneller slinken van de kaak in de hand. Ga terug naar uw tandprotheticus.

Zelf lijmen kan een professionele reparatie onmogelijk maken.